fredag 29 april 2011

Russell - "The Hell Hole of the Pacific"

Russell var Nya Zeelands första huvudstad och känd som just "the hell hole of the pacific". Skälet till att det kallades så, var att alla männen efter att ha varit ute och jagat valar, kom till den hamnen och ville ha en kvinna och öl. Om de inte hittade någon så blev det ett stort rabalder, och inga lagar fanns. Det som i princip fanns där på den tiden var bordeller och barer. Nu ska det dock vara väldigt romantiskt och fint, har jag hört. Vi åkte dit ett par timmar idag; det ligger 10 minuter bort med båt.

Vi hittade en gammal kanon som varit med på två skepp i strid (dock förlorade skeppen båda. Kanske en dålig kanon?)

Vi hittade också Nya Zeelands äldsta fortfarande fungerande bensinstation!

Sen bestämde vi oss för att det var dags för middag. Det är här ett hotell/bar/restaurang. Och även det är Nya Zeelands äldsta i sin genre. Det är den första restaurang med tillstånd att sälja alkohol.

Jag vet inte hur bra det syns, men det var ett super-duper-extremt fint ställe. Jag kände mig lite malplacerad! Min kamera ville bara ta suddiga kort om jag inte la den på bordet (plus att jag tycket det var lite läskigt att ta kort där, så jag försökte göra det så lite synligt som möjligt).


Och de hade bearnaisesås! Kan ni tänka er! Det var tredje stället någonsin i Nya Zeeland som jag sett det. Plus en i mataffären, som jag testade. Det kvalificerar sig dock inte till bearnaisesås med tanke på hur det smakade. Det var väldigt dyrt där, dyrare än min favoritrestaurang The Cow. 300 spänn betalade vi för maten, men gud så gott det var! Blev lite besviken på Russell i övrigt, men det kanske var vädrets fel (mulet, småregnade och blåste), men maten var underbar!

Förressten; vi har hyrt en bil idag. Så imorgon och söndag blir det till att köra! Det ska bli spännande, men lite läskigt också. Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar