onsdag 27 april 2011

The rock boat cruise!

Vilka bra dagar vi har haft på slutet! Helt otroligt. Natten till idag spenderades på en båt, en 22-timmars kryssning.

Kryssningen började med att alla fick försöka skjuta en anka (inte riktig) som hängde efter båten. Den som träffade flest gånger skulle få en gratis drink. Alla fick tre försök, men ingen lyckades träffa den.

Vi åkte mot platsen där vi skulle sova, och under tiden fick några (bland annat jag och Dennis) två rep ihopsatta sådär. Vi fick uppgiften att sära på repen utan att ta av dem från handleden. Efter att ha försökt ett tag gav vi upp. Jag tror inte att någon, som inte visste sedan innan, lyckades lösa det.

Att spela biljard på en båt är inte riktigt som annars. Det har en tendens att inte riktigt bli som man siktar!

Mot kvällen fick vi bbq lagat till middag, vilket var helt okej (även om det inte var någonting jämfört mot när pappa grillar kött till mig). Efter middagen åkte vi ut för att kajaka, mitt i natten! Allt var helt svart, utom några lampor och elden från båten. Vi var ganska långt bort från stan, så lite ljus syntes långt bort. Väl ute från båten, fick vi stoppa händerna i vattnet och röra på dem. En massa glitter dök upp! Tydligen lever någon typ av djur/planton/eller något i vattnet här och de blir att lysa när man rör något sådär. Funkade med paddeln också, för den delen. Efter att ha kajakat så bestämde vi oss för att hoppa i och bada lite. Väldigt speciell känsla att simma i havet mitt i natten och se allting lysa upp när man tar ett simtag! Fantastiskt.

Här är i alla fall hur båten så ut, på undervåningen, och på övervåningen var sovrummen.

Vi gick upp tidigt för att se soluppgången innan frukost.

Utsikten från vårat rum, om man tittade åt höger.


Efter det var det tänkt att vi skulle snorkla, men varken jag eller Dennis kände för det. Jag är som sagt lite förkyld och kände inte att det var lämpligt (jag ignorerade det på kvällen innan när vi badade, för då var det inte så illa. Kanske dumt?) I alla fall så fick de som gjorde det i uppgift att samla på någon viss typ av djur. Det här var en släkting, eller en gigantisk, som någon fick upp. Om man petade på någon av piggarna började den röra sig en massa.

Efter frukost och efter snorklingen var det dags att åka till en av öarna i området och gå upp för en "hill" (det svenska "kulle" duger inte som beskrivning) för att se utsikten. Som mycket riktigt var fantastisk.

Dennis letar fyrklöver, utan större lycka. Det är inte allt för ofta man hittar klöver överhuvudtaget i nz, men det gjorde vi där uppe! Allt gräs här är förresten i grunden importerat från Afrika, så det är jättehårt och strävt. Jag tycker bättre om det svenska mjuka.

Syns det hur rött hår jag inte fick? Dennis lila syns inte mycket heller dock.

Stranden där nere, var det vi gick ifrån och sen skulle väldigt brant ner till igen. Efter att ha hört lite om öarna och tittat runt där uppe, gick vi ner igen. Av de saker vi kunde göra valde vi då att ta kajakerna och paddla över till den andra ön som också är på bilden. Hade tyvärr inte tid att bada dock, även om jag gärna hade gjort det efter, med tanke på hur underbart fint väder vi hade! Jag kan ju erkänna att jag uppskattade det lite extra mycket med tanke på vädret vi hade upp till cape reinga!

Om ni ser det där lilla som är typ under strecket efter den andra båten? Bredvid den lilla ön/delen av ön som sticker ut? Om ni ser det, så är det båten vi bodde på.

Kryssningen avslutades med att man fick prova äta de där läskiga djuren som folk hade samlat. Det där lilla på Dennis hand är något man hittar i djuren, som man tydligen äter. Dennis testade, men jag, feg som jag är, vägrade. De flesta sa att det var rätt gott dock! I Japan och Italien så är det extremt dyrt tydligen, kring 2500 kronor eller så. (vet inte vad det var för "per" dock. Per maträtt? Kilo? Ingen aning.)

Men som sagt, en helt underbar kryssning! Skulle inte säga nej till att göra om det, inte alls. Nu är jag lite trött dock och det känns som att hela sängen gungar, som att jag fortfarande var på en båt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar