torsdag 28 april 2011

Waitangi Treaty Grounds

När de vita kom hit hade de med sig massa nya vapen och liknande, inte helt oväntat kanske? En maoriledare tyckte att de verkade intressanta, och sa till de vita att han var den högsta ledaren för alla maorier och fick då åka till England (tror jag?) och prata med de som bestämde där. De slöt ett avtal och ledaren åkte tillbaka till NZ med en hel del nya vapen. Efter det mer eller mindre slaktade han många av de andra klanerna. I alla fall, platsen där något viktigt (jag har inte allt för mycket koll, om det märks?) skrevs under är Waitangi Treaty Grounds och ligger typ 2km från stan där vi är nu.

Igår regnade det, men jag ville ändå inte sitta inne hela dagen. Dennis däremot ville inte alls gå ut; han tyckte att vi hade blivit tillräckligt blöta när vi åkte till Cape Rienga för ett tag framöver. Så jag tog mig en promenad till treaty grounds. Den första skylten jag gick förbi såg ut såhär.

Nästa skylt såg ut såhär. Jag vet inte vad jag missade där, men det känns som att det inte stämmer?


Till slut kom jag fram i alla fall, utan att det regnat det minsta. Som jag förstått det kostar det pengar att faktiskt gå och titta på huset där det var, så jag nöjde mig med att varit i området. Jag tänkte att det vore ju onödigt om jag betalade och gick in, och så hade Dennis velat kolla också. När jag gick hade jag nämligen inte bestämt mig för att gå dit. I alla fall, så fort jag vände och gick därifrån började det regna jättemycket... Tur att jag hade regnjacka. Sämre gick det för mjukisbyxorna som blev genomblöta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar